Image

Le préscolaire a son programme de formation distinct. Le mandat de l’éducation préscolaire est centré sur le développement de l’enfant plutôt que sur sa scolarisation. Ce mandat est de « faire de la maternelle un rite de passage » […]; de « favoriser le développement global de l’enfant » […]; et de « jeter les bases de la scolarisation […] sur le plan cognitif et social » […]. Ceci a un effet profond sur l’environnement d’apprentissage qu’est la maternelle.  

Outils d’enseignement et d’apprentissage

Trouvez du matériel pratique et des illustrations de pratiques pédagogiques sous forme de documents et de vidéos. 

Projets et situations d’apprentissage

Les projets et situations d’apprentissage s’appuient sur l’univers du jeu et sur les expériences des enfants. Ce sont des situations intentionnelles, significatives qui leur offrent des défis dans tous les aspects de leur développement : psychomoteur, émotionnel, social, langagier, cognitif et méthodologique.  

  • Situations d’apprentissage du RÉCIT national à l'éducation préscolaire. Visiter le site
  • Situations d’apprentissage en anglais  Visiter la page

 

Observation, évaluation et outils de communication

Au préscolaire, l’observation est le moyen privilégié d’évaluation de base. Ici vous trouverez ce qu’on observe, quand on le fait et comment observer ainsi que des insertions au bulletin qui tiennent compte des besoins particuliers de communication à l’éducation préscolaire. 

Évaluation du développement des compétences et communication écrite  
Various reports, written communication examples, and competency-based grids are available.

  1. Première communication aux parents Télécharger
  2. Exemple d’un document pour accompagner le bulletin (.doc) Télécharger
  3. English and French Second Language Progress Report  Télécharger

Le profil de développement en maternelle 

Le PDM est un outil d'évaluation authentique que les enseignants peuvent utiliser pour suivre le progrès de leurs élèves de façon continue. 

  • Compétence 1 : Agit avec efficacité dans différents contextes   Télécharger
  • Compétence 2 : Affirme sa personnalité   Télécharger
  • Compétence 3 : Interagit de façon harmonieuse avec les autres   Télécharger
  • Compétence 4 : Communique en utilisant les ressources de la langue   Télécharger
  • Compétency 5 : Construit sa compréhension du monde   Télécharger
  • Competency 6 : Mène à terme une activité ou un projet   Télécharger

Le profil de développement en maternelle est le résultat d'un projet pilote subventionné.  Y ont participé : des enseignantes et conseillères des CS Riverside,  Lester B.Pearson,  ainsi que LEARN sous la direction de Kim McGrath, Riverside School Board.
Entrevue sur les utilisations de cet outil. (en anglais)

 

La litéracie au préscolaire

Autrefois, la littéracie était conçue simplement comme savoir lire et écrire. Aujourd’hui, on la voit comme la capacité de comprendre ce qu'on lit et écrit, de comprendre à l'écoute et d'être capable de s'exprimer oralement. Voyez comme cibler le développement de cette littératie en faisant appel à ces différentes facettes dans une variété de situations naturelles, spontanées autant que bien planifiées.  Visitez la page Visiter la pageGo to Page

 

Langue seconde (français ou anglais)

Les enfants qui apprennent une langue secondes dans les écoles anglaises du Québec sont de deux sortes : ceux dont la langue maternelle n’est pas l’anglais (English Language Learners -ELL), et ceux dont la langue maternelle n’est pas le français (français langue seconde - FLS). Des vidéos illustrent les étapes de l’acquisition de la langue et des documents offrent de l’information pratique et des ressources. Ressources en anglais. Visiter la pageGo to Page

 

Mathématique et numeracie

Activités et materiel pour développer la numéracie à travers des activités naturelles, spontanées et par le jeu, en anglais et en français. 

Activités et matériel en français
Activités et du matériel reproductible pour développer la numératie chez les élèves de la maternelle.

  • Repérer et développer les compétences numériques des élèves au préscolaire : banque d'activités
  • Éveil aux mathématiques : activités d’apprentissage et matériel  reproductible. Activités créées par des enseignantes de la CS Saint-Hyacinthe   Visiter le site

Mathematics Through Play in Kindergarten
A set of 36 activities with reproducible materials to help teachers develop numeracy through natural, spontaneous and playful activities. They cover 6 areas of numeracy development: mastering the counting sequence; identifying, writing and representing numbers; associating a numeral with the number of objects in a collection; developing the ordinal sense of numbers, composing and decomposing numbers into their parts; classifying and recognising/making patterns.

  • Mathematics through play in Kindergarten: Activities  Télécharger
  • Mathematics through play in Kindergarten: Reproducible material   Télécharger
  • Mathematics graphic organiser: Making predictions   Télécharger
  • Mathematics graphic organiser: Reflection   Télécharger

 

La robotique au préscolaire

Tout le matériel dont vous avez besoin pour implanter des activités de robotique au préscolaire. Des vidéos offrent des idées d'organisation de la classe et des suggestions d'activités d'apprentissage à implanter avant, pendant et après.

La robotique sur le site du RÉCIT national à l'éducation préscolaire. Visiter le site

La robotique en anglais. Visiter la pageGo to Page

 

Aider les élèves en difficulté au préscolaire : un outil d'intervention 

Apprenez à travailler avec des élèves en difficulté ou plus simplement avec des situations difficiles dans votre classe comme le font les enseignantes spécialisées expérimentées. Obtenez de l’aide pour clarifier le problème, trouver des idées pratiques  de solution, et documenter vos interventions afin d’engager le processus pour obtenir le soutien dont l’enfant a besoin. Pour le moment, ce site et ses ressources sont en anglais seulement.  Visiter la pageGo to Page

 

Ressources pédagogiques partagées 

Par les membres du Comité national à l'éducation préscolaire Visiter le site 

Pratiques 

  • Organisation de la classe
    Bonnes idées partagées par des enseignant-e-s de la CS Saint-Hyacinthe  Visiter le site 
  • Gestion de classe:
    Idées pour les transitions Visiter le site 

Activités d'apprentissage

Livres jeunesses .

  • Livres par thématique Télécharger 
    Une liste de livres jeunesses pour les enseignant(e)s ou pour les parents sur différents thèmes qui sont parfois difficiles à aborder avec les enfants. 
  • Livres Ouverts   Visiter le site  
  • Partagez vos listes de livres préférés. Écrivez-nous pour partager votre collection préférée. Contactez-nous

 

Emergent Literacy

Literacy was once known simply as the ability to read and write. Today, it’s about being able to make sense of and engage in advanced reading, writing, listening and speaking.  See how to target literacy development to involve these many facets in a variety of natural, spontaneous, as well as planned situations. Go to pageGo to Page

 

English and French Second Language Learners

Second language learners in our schools are of two types: children whose first language is not English, English Language Learners (ELL), and children whose first language is not French, French second Language Learners (FSL). View videos illustrating the phases of language acquisition and get practical information and support resources.  Go to pageGo to Page

 

Mathematics and numeracy

Mathematics games and activities can be done in natural, spontaneous and playful situations.  Here are such activities to develop numeracy, both in English and French as well as videos illustrating the what learning can be observed in the different learning contexts created when implementing these activities. 

Mathematics Through Play in Kindergarten
A set of 36 activities with reproducible materials to help teachers develop numeracy through natural, spontaneous and playful activities. They cover 6 areas of numeracy development: mastering the counting sequence; identifying, writing and representing numbers; associating a numeral with the number of objects in a collection; developing the ordinal sense of numbers, composing and decomposing numbers into their parts; classifying and recognising/making patterns.

  • Mathematics through play in Kindergarten: Activities  Download
  • Mathematics through play in Kindergarten: Reproducible material   Download
  • Mathematics graphic organiser: Making predictions   Download
  • Mathematics graphic organiser: Reflection   Download

Activités et matériel en français
Voici des activités et du matériel reproductible en français pour développer la numératie chez les élèves de la maternelle.

  • Repérer et développer les compétences numériques des élèves au préscolaire : banque d'activités
    • La banque de 15 activités   Download
    • Le matériel reproductible   Download
  • Éveil aux mathématiques : activités d’apprentissage et matériel  reproductible. Activités créées par des enseignantes de la CS Saint-Hyacinthe   Go to site

Robotics in Kindergarten

If you’d like to implement a robotics project in your classroom, you will find here all the materials, instructions and printable resources you need. As well, videos illustrate how you could organise the implementation in your classroom and suggests related learning activities before, during and after. Go to pageGo to Page

 

Special Needs and At-Risk students in Kindergarten: Teacher Toolkit

Learn to work with special-needs and at-risk students or simply with problem situations in your class the same way experienced special-needs teachers do. Get help to clarify the problem, find practical ideas about what to do, and document your interventions like a pro and begin the process of requesting support for a child if needed.  Go to pageGo to Page

 

Shared Resources from the Field 

Preschool educators are always creating and collecting materials and ideas. Here are some resources shared by colleagues. 

Classroom practices
Here are a few suggestions and ways to organize and manage your classroom.

  • Easy Cooperative Learning Structures for Kindergarten Students  
    Four cooperative learning strategies that are well adapted to Kindergarten.
    Author: Terri Saba, EMSB consultant Download

    Video Platform Video Management Video Solutions Video Player

  • Classroom Organisation
    Information about basic routines, the physical environment and other classroom considerations. Go to site 

Children’s Books and Literature
Here are a few books you can download.

  • Books to Support Transitions  Download
  • Books for Art in the Classroom  Download
  • Book and Songs to Support English Language Learning   Download
  • Books and Songs on the Theme of Robots  Download
  • Books to Support Emotional Development  Download
  • Books to Support Social Development   Download
  • Quebec Reading Connection Go to site 
    Provides information about an extensive selection of quality literature from Quebec, Canada and beyond. Although no links are made to the Preschool curriculum, advanced search allows you to choose K as a level. 
  • Livres Ouverts   Go to site  
  • Share your favourite book lists. If you have a facourite collection of your own, we'll be happy to post it here. Contact us

Templates, Organisers, Printable Materials
Browse and download various portfolio tools, activity suggestions, and reproducibles.

  • Portfolio Reflection Printables 
    Use them to support children's reflection after an activity or project and then include it in the child's portfolio. Editable in .doc format.   Download
  • Home Activities 
    Weekly send-home sheets that invite the parents to do "homework activities" with their child. They are quite different from the "fill-in the blanks/write on the line" ones that are sometimes used. They target Competencies 4 and 5 while showing parents how they can support their child's development in simple ways. Editable in .doc format.  Download
  • Mathematics Activities Reproducible Material  
    These materials are made to go with "Mathematics Through Play in Kindergarten" but can be useful in a variety of other mathematics activities.  Download
  • Project Graphic Organisers and Reflection Tools 
    For Robotics and other contexts)  Download 
  • Cognitive Development:
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Development of Work Methods:
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Four-year-old Kindergarten Illustrated Portfolio dividers   Download
  • Share your favourite resource
    Do you know something we don't?  Do you have a resource - books, CDs, sites, articles, documents, or your very own good activity or project idea?  Please let your colleagues know.  Just contact us to tell us about it.

Technology

  • Interactive White Boards 
    Some tips, tools and resources  Go to site 
  • Tablets
    Suggestions for K-appropriate applications, how to manage and use them in a kindergarten-friendly way.  Go to site 
  • Images and sound banks  Go to site 

Mathematics and numeracy

Mathematics games and activities can be done in natural, spontaneous and playful situations.  Here are such activities to develop numeracy, both in English and French as well as videos illustrating the what learning can be observed in the different learning contexts created when implementing these activities. 

Mathematics Through Play in Kindergarten
A set of 36 activities with reproducible materials to help teachers develop numeracy through natural, spontaneous and playful activities. They cover 6 areas of numeracy development: mastering the counting sequence; identifying, writing and representing numbers; associating a numeral with the number of objects in a collection; developing the ordinal sense of numbers, composing and decomposing numbers into their parts; classifying and recognising/making patterns.

  • Mathematics through play in Kindergarten: Activities  Download
  • Mathematics through play in Kindergarten: Reproducible material   Download
  • Mathematics graphic organiser: Making predictions   Download
  • Mathematics graphic organiser: Reflection   Download

Activités et matériel en français
Voici des activités et du matériel reproductible en français pour développer la numératie chez les élèves de la maternelle.

  • Repérer et développer les compétences numériques des élèves au préscolaire : banque d'activités
    • La banque de 15 activités   Download
    • Le matériel reproductible   Download
  • Éveil aux mathématiques : activités d’apprentissage et matériel  reproductible. Activités créées par des enseignantes de la CS Saint-Hyacinthe   Go to site

 

 

Robotics in Kindergarten

If you’d like to implement a robotics project in your classroom, you will find here all the materials, instructions and printable resources you need. As well, videos illustrate how you could organise the implementation in your classroom and suggests related learning activities before, during and after. Go to pageGo to Page

 

Special Needs and At-Risk students in Kindergarten: Teacher Toolkit

Learn to work with special-needs and at-risk students or simply with problem situations in your class the same way experienced special-needs teachers do. Get help to clarify the problem, find practical ideas about what to do, and document your interventions like a pro and begin the process of requesting support for a child if needed.  Go to pageGo to Page

 

Shared Resources from the Field 

Preschool educators are always creating and collecting materials and ideas. Here are some resources shared by colleagues. 

Classroom practices
Here are a few suggestions and ways to organize and manage your classroom.

  • Easy Cooperative Learning Structures for Kindergarten Students  
    Four cooperative learning strategies that are well adapted to Kindergarten.
    Author: Terri Saba, EMSB consultant Download

    Video Platform Video Management Video Solutions Video Player

  • Classroom Organisation
    Information about basic routines, the physical environment and other classroom considerations. Go to site 

Children’s Books and Literature
Here are a few books you can download.

  • Books to Support Transitions  Download
  • Books for Art in the Classroom  Download
  • Book and Songs to Support English Language Learning   Download
  • Books and Songs on the Theme of Robots  Download
  • Books to Support Emotional Development  Download
  • Books to Support Social Development   Download
  • Quebec Reading Connection Go to site 
    Provides information about an extensive selection of quality literature from Quebec, Canada and beyond. Although no links are made to the Preschool curriculum, advanced search allows you to choose K as a level. 
  • Livres Ouverts   Go to site  
  • Share your favourite book lists. If you have a facourite collection of your own, we'll be happy to post it here. Contact us

Templates, Organisers, Printable Materials
Browse and download various portfolio tools, activity suggestions, and reproducibles.

  • Portfolio Reflection Printables 
    Use them to support children's reflection after an activity or project and then include it in the child's portfolio. Editable in .doc format.   Download
  • Home Activities 
    Weekly send-home sheets that invite the parents to do "homework activities" with their child. They are quite different from the "fill-in the blanks/write on the line" ones that are sometimes used. They target Competencies 4 and 5 while showing parents how they can support their child's development in simple ways. Editable in .doc format.  Download
  • Mathematics Activities Reproducible Material  
    These materials are made to go with "Mathematics Through Play in Kindergarten" but can be useful in a variety of other mathematics activities.  Download
  • Project Graphic Organisers and Reflection Tools 
    For Robotics and other contexts)  Download 
  • Cognitive Development:
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Development of Work Methods:
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Four-year-old Kindergarten Illustrated Portfolio dividers   Download
  • Share your favourite resource
    Do you know something we don't?  Do you have a resource - books, CDs, sites, articles, documents, or your very own good activity or project idea?  Please let your colleagues know.  Just contact us to tell us about it.

Technology

  • Interactive White Boards 
    Some tips, tools and resources  Go to site 
  • Tablets
    Suggestions for K-appropriate applications, how to manage and use them in a kindergarten-friendly way.  Go to site 
  • Images and sound banks  Go to site 

Templates, Organisers, Printable Materials
Browse and download various portfolio tools, activity suggestions, and reproducibles.

  • Portfolio Reflection Printables 
    Use them to support children's reflection after an activity or project and then include it in the child's portfolio. Editable in .doc format.   Download
  • Home Activities 
    Weekly send-home sheets that invite the parents to do "homework activities" with their child. They are quite different from the "fill-in the blanks/write on the line" ones that are sometimes used. They target Competencies 4 and 5 while showing parents how they can support their child's development in simple ways. Editable in .doc format.  Download
  • Mathematics Activities Reproducible Material  
    These materials are made to go with "Mathematics Through Play in Kindergarten" but can be useful in a variety of other mathematics activities.  Download
  • Project Graphic Organisers and Reflection Tools 
    For Robotics and other contexts  Download 
  • Cognitive Development (Competency 5)
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Development of Work Methods (Competency 6):
    Graphic Organisers and Reflection Tools   Download
  • Four-year-old Kindergarten Illustrated Portfolio dividers   Download
  • Share your favourite resource
    Do you know something we don't?  Do you have a resource - books, CDs, sites, articles, documents, or your very own good activity or project idea?  Please let your colleagues know.  Just contact us to tell us about it.

Technology

  • Interactive White Boards 
    Some tips, tools and resources  Go to site 
  • Tablets
    Suggestions for K-appropriate applications, how to manage and use them in a kindergarten-friendly way.  Go to site 
  • Images and sound banks  Go to site 

Développement professionnel

Voyez des enfants du préscolaire en action. Plongez au coeur des pratiques du préscolaire pour en apprendre encore d'avantage sur les nombreux aspects de votre profession.

Kindergarten Competencies in Action: Videos

À venir, en anglais seulement. 
Observation is the favoured means of evaluation for preschool education. When children are observed in natural situations and in different learning contexts, we can see a rich variety of behaviours, attitudes, processes, strategies and productions related to the competencies. Here are video clips that bring our program to life by showing examples of typical observations that meet them.

These video clips are organised according to the key features of each competency and their corresponding evaluation criteria. In some cases they also illustrate elements of the outcomes at the end of preschool education for the competency. All in all, they illustrate what you can see when assessing development.

      Psychomotor Development – Competency 1

      Language Development – Competency 4

      Cognitive Development – Competency 5

      Work Methods – Competency 6

Apprendre et jouer au préscolaire

Le jeu est considéré si essentiel au sain développement de l'enfant que les Nations Unies l'on reconnu comme un droit particulier pour tous les enfants. Pourquoi est-il si important? Quels apprentissage les enfants font-ils par le jeu? Et surtout, qu'est-ce qu'on entend par jouer? Voici quelques-une de nos ressources préférées sur le sujet

  • Laissons-les s'amuser : l'apprentissage par le jeu chez les jeunes enfants    
    Un court document, facile à lire et bien organisé qui regarde le jeu du point de vue du développement de l’enfant, examine comme il change avec l’âge, et présente les conditions pour encourager le jeu à la maison, à l’école et dans la communauté. Ce qu’on aime : les capsules mettent en évidence les points essentiels et le document offre des conseils pratiques.  
    Télécharger
  • Le jeu comme contexte d'apprentissage  
    Présentation PowerPoint. Ce qu’on aime : La présentation parle particulièrement du jeu libre et symbolique, souvent négligés dans le contexte scolaire. On aime qu’elle examine le rôle actif de l’enseignant-e à toutes les étapes du jeu et s’arrête sur la question de l’évaluation pour rendrent visibles les apprentissages. 
    Télécharger
  • L'observation du développement de l'enfant dans ses jeux symboliques  
    Présentation dans le cadre d'une formation. Ce qu’on aime : on y présente les étapes de l'évolution du jeu symbolique dans le temps, démontrant ainsi l'importance de continuer à jour au delà de la petite enfance. On offre aussi des suggestions pour soutenir le jeu symbolique dans sa classe.
    Télécharger
  • La place du jeu au préscolaire 
    Ce texte de réflecion fait état du rétrécissement dans le temps et l’espace du jeu, du vrai jeu, celui initié par l’enfant lui-même. Ce qu’on aime :  Madeleine Baillargeon y soulève les questions suivantes : Comment expliquer que le jeu perd de la vogue ? Qu’est-ce que le jeu ? Intervenir, quand et comment ?   
    Télécharger

Questions sur l'éducation préscolaire

Questions et problématiques soumises par des enseignant-e-s. Réponses apportées par des conseillères pédagogiques des CéS et du MEES. 

  • Quelle est la place du jeu au préscolaire?
    Le programme de l’école québécoise (volet Préscolaire) reconnaît l’importance du jeu dans le développement de l’enfant et insiste sur la place privilégiée du jeu comme contexte de réalisation des diverses compétences.
    Télécharger
  • Peut-on organiser une entrée progressive pour les enfants du préscolaire?
    Une clause qui permet l'implantation de l'entrée progressive au préscolaire est maintenant incluse dans la convention collective des enseignants et enseignantes. L'entrée progressive sert d'abord et avant tout à créer des liens d'attachement avec l'enseignante.  
    Télécharger
  • Mes attentes pour en enfant du préscolaire sont-elle subordonnées à celle de des enseignant-e-s du 1er cycle?
    Quelles devraient être les attentes de fin d'année pour un enfant du préscolaire? Doivent-elles être les mêmes que celle de toute enseignante du préscolaire ou doivent-elles se conformer aux attentes des enseignants du premier cycle?
    Télécharger
  • Quelle est la différence entre la maternelle et la garderie?
    Voilà une question que toute enseignante de maternelle a eu à répondre. Souvent posée autrement, cette question vise la spécificité de la maternelle, son mandat, les apprentissages réalisés par les enfants et le rôle de l'enseignante.

    Télécharger

  • Le temps d’enseignement au préscolaire est inférieur à celui du primaire. Comment cela affecte-t-il les enfants?
    Le temps d'enseignement au primaire a été augmenté de 23 heures 30 minutes à 25 heures par semaine. Cette mesure nous touche indirectement même si le temps au préscolaire, lui, n'a pas augmenté. Les enfants qui prennent l'autobus, en particulier, se trouvent à être présent à l'école pendant 25 heures.

    Télécharger

  • Pourquoi doit-on se préoccuper des normes et modalités d'évaluation au préscolaire?
    Devrait-on demander aux enseignant-e-s du préscolaire de siéger au comité des Normes et modalités? Qu’est-ce que ce comité a à voir avec l’évaluation au préscolaire?

    Télécharger

Evaluation au préscolaire

L'évaluation au préscolaire a ses caractéristiques propres qui correspondent aux particularités de ce programme de formation. Trouvez réponses à toutes vos questions avec ces treize séquences vidéos et ressources connexes issues d'une visioconférence avec Mmes Christiane Bourdages-Simpson et Christine Pérusset. 
Visiter le site 

Version anglaise 
Go to page

Vidéos « La maternelle »

Pour obtenir ces DVD
Au Québec, chaque commission scolaire a reçu une copie de ces DVD avec la permission de les reproduire.  Communiquez avec la conseillère pédagogique responsable de dossier du préscolaire dans votre CS. Elle est aussi disponible en ligne à cve.grics.qc.ca  - La Collection de vidéos éducatives  (requiert un code d'accès). Visiter le site 

À propos des vidéos
Cette série peut servir à la formation initiale des enseignants, elle peut aider les enseignants en fonction car elle illustre et complémente le programme de formation, et elle ouvre la voie à des discussion entre enseignants, avec les parents et la direction.

Guides d'animation
Un guide d'animation accompagne chaque épisode.

  • Document d'animation - Éducation préscolaire (1.8 Mo)   Télécharger
  • Guide d'animation 1 - Un projet dans ma classe (4.3 Mo)  Télécharger
  • Guide d'animation 2 - Des mots qui parlent (2.0 Mo)   Télécharger
  • Guide d'animation 3 - À chacun son projet (2.9 Mo) (1.6 Mo)  Télécharger
  • Guide d'animation 4 - L'émergence de l'écrit (2.1 Mo)   Télécharger
  • Guide d'animation 5 - La mathématique au quotidien (1.8 Mo)  Télécharger
  • Guide d'animation 6 - Science et technologie (1.6 Mo)  Télécharger
  • Guide d'animation 7 - Technologies de l'information et de la communication (1.6 Mo) Télécharger
  • Guide d'animation 8 - Le jeu selon Madeleine Baillargeon (402 ko) Télécharger
  • Guide d'animation 9 - L'organisation matérielle d'une classe maternelle (413 ko) Télécharger

Associations professionnelles

  • AEPQ
    Site de l’association
    Ce qu’on aime : ses congrès annuels en novembre, sa Revue Préscolaire, et ses formations régionales.  Visiter le site 
  • Centred'excellence pour le développement des jeunes enfants
    Un site très complet sur la petite enfance 
    Ce qu’on aime :  une excellente ressource pour parfaire ses connaissances sur le développement social et emotionnel des jeunes enfants. On y aborde aussi les habiletés parentales dans différents domaines.   Visiter le site
  • Association provinciale des enseignants du Québec
    Le site de l'association
    Ce qu’on aime : Le congès de novembre   Visiter le  site
  • Reading for the Love of It
    Le site de l'association
    Ce qu’on aime : leur congès annuel.   Go to site

Documents officiels du MEES

Education préscolaire - Programme de formation

Programme de formation de l'école québécoise: Éducation préscolaire-Enseignement élémentaire (Accès aux sections individuelles)  Visitez le site

Chapitre 4 - Éducation préscolaire Visitez le site

Programme de l'éducation préscolaire en tableau : tableau synthèse Visitez le site

Evaluation des apprentissages

Cadre d'évaluation des apprentissages à l'éducation préscolaire  Visitez le site

Autres documents

Formation générale des jeunes: Instructions annuelles    Visitez le site 

Favoriser le développement global des jeunes enfants au Québec  Visitez le site 
Un document qui présente la vision gouvernementale du développement des jeunes enfants et des interventions pour le soutenir. Il est le fruit d’un travail conjoint des ministères québécois de la Famille; de l’Éducation, du Loisir et du Sport; et de la Santé et des Services sociaux, en collaboration avec l’organisme Avenir d’enfants.

Adaptation Scolaire 

Une école adaptée à tous ses élèves - Plan d'action en matière d'adaptation   Visitez le site

Individualized Education Plans: Helping Students Achieve Success – Interactive forms   Visitez le site

Adaptation Scolaire: Orientation et encadremens, Soutien et accompagnement Visitez le site

Maternelle 4 ans

Projet de programme d'éducation préscolaire - Maternelle 4 ans à temps plein en milieu défavorisé  Visitez le site