Manque de temps pour assister à des congrès ou pour suivre des formations. Les cyberconférences sont là pour vous ! Vous pouvez participer, apprendre et partager grâce à ces conférences en ligne animées par des spécialistes, des enseignants ou des consultants qui explorent des sujets engageants sous diverses formes : présentation, groupe de discussion, etc. 

Si vous avez manqué une cyberconférence, veuillez consulter les présentations enregistrées ci-dessous et n'hésitez pas à les partager avec vos collègues.

Dynamiser sa classe de FLS avec des outils web 2.0

De plus en plus, les enseignants du FLE/S proposent des outils didactiques variés qui placent la perspective actionnelle, les Technologies de l’Information et de la Communication et la dimension (inter)culturelle au cœur de l’apprentissage. Le Cadre Européen Commun de Référence pour l’enseignement des Langues (CECRL) propose un ensemble de concepts propres à revivifier l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. 

Parmi ces concepts, le scénario pédagogique, qui fait l’objet de nombreuses définitions, place l’apprenant comme acteur social. L’aspect de définition qui nous intéresse le plus est qu’une situation d’apprentissage évaluée (SAÉ) est décrite et organisée par un enseignant utilisant les technologies numériques et visant l’appropriation d’un ensemble précis de connaissances afin d’e ncadrer les apprentissages de ses apprenants.

Dans notre présentation, nous explorerons la démarche suivie par l’enseignant dans un scénario pédagogique en classe de langues. Nous montrerons ensuite comment l’utilisation des technologies permet à l’apprenant de jouer ce rôle actif en développant son autonomie, en suscitant sa motivation et en facilitant l’interaction avec la communauté.

le 29 mai 2014


Public ciblé : Enseignant.e.s universitaire

Conférencière Cynthia Eid, PhD., est conseillère pédagogique au vice rectorat adjoint aux études, services de soutien à l’enseignement, Université de Montréal, Canada. Elle est aussi développeuse de matériel pédagogique pour le ministère de l’Immigration et des communautés culturelles (MICC) au Québec.


 


Anxiety in the Classroom: Identification and Management

This webinar is designed specifically for teachers to help them understand the different pathways anxiety can manifest in students and the effects this can have on their learning. Specifically, strategies will be provided to help teachers balance the need for students to reach educational goals while being sensitive to the underlying stress and consequences this can have.

January 25, 2016


Public ciblé : All Teachers, Administrators

Presenter Dr. Felicia Kaufman has been managing the Counselling Department at Agence Ometz over the past few years, supervising the team of therapists and students and coordinating the adult and family therapy programs. Dr. Kaufman has a private practice where she works with adolescents, young adults, and adults specializing in anxiety, depression, addictions, autism spectrum disorders, divorce, and various forms of life stress.


 


Évaluer mes élèves à partir du iPad. Pour de vrai?

Cette cyberconférence vise à encourager les participants à utiliser de la technologie en salle de classe. Les participants apprendront des nouvelles façons pour évaluer les élèves en utilisant certaines applications sur les iPads.

avril 2015


Public ciblé : Enseignant.e.s secondaire

Conférencière Louise Outland est une enseignante au secondaire en FLS/Sciences Humaines à Beurling Academy avec la CS Lester B. Pearson.  Elle enseigne au Québec depuis 2010. Auparavant, elle enseignait au programme d’immersion en Colombie-Britannique dans la région de la vallée du Fraser.  Elle est une spécialiste en acquisition de langue seconde et s’intéresse beaucoup à l’intégration de la technologie en salle de classe.



Virtual Science Labs

What are virtual science labs and how can I use them in my classroom? Virtual labs can be used to augment or replace hands-on lab investigations if you:

  • -Have a limited amount of glassware, tools, and measuring devices available in the lab.
  • -Have no lab technician and you need assistance in preparing for your experiments.
  • -Find it difficult and costly to ship the standard chemicals and other specialty materials.
  • -Want to incorporate more computer-based activities info your classroom.

January 20, 2014


Public ciblé : Science Teachers from Elementary Cycle 3 to Secondary

Presenter Kerry Cule is an online science teacher and secondary science consultant with LEARN. She has a background in electrical engineering and worked for 10 years in a high tech company before making the transition to teaching.



Towards an Understanding of Psychoeducational Evaluations

Psychoeducational evaluation reports can often be intimidating and overwhelming. What does it all mean and how can it be used for educational planning? The goal of this event is sensitize teachers and other professionals to the elements of a psychoeducational evaluation in order to help them better understand and apply the assessment data towards educational instruction.

February 5, 2015


Public ciblé : All Teachers, Administrators

Presenter Elizabeth Shoiry, M.Ed., is an accredited neuropsychologist who has extensive experience working with students of all ages, families, teachers, administrators, and other professionals.


 

Liens externes


The Multi-Faceted Role of the Resource Teacher

When working with students with special needs, the resource teacher can be a key link between the student, classroom practices and school environment. During the fall of 2013 a survey was distributed to resource teachers within the English School Boards in Quebec asking about the tasks they perform.  The results of this survey provide invaluable insight and acts as a springboard for a conversation about the role of resource support in the delivery of special education within your school.

September 22, 2014


Public ciblé : Resource Teachers

Presenter Tara Wheeler has worked with students with behavioural, intellectual and physical disabilities for 16 years. She has been a Resource Teacher, Special Education Consultant and is now the Project Development Officer for the Work-Oriented Training Path. She has a Masters in Educational Leadership and so is interested in both special education and educational leadership.


 

Ressources

Liens externes


Helping Students Succeed in School: How-To's to the Rescue

LEARN’s How-To project was born out of the need to put common pedagogical tasks in the hands of the students. How-To’s are short but detailed step by step instructions for various things that students need to do for different subjects. They help students become autonomous and provide extra scaffolding for students who need it. This dynamic web event will explore the various How-To’s on the site and will include a question and answer session with some of their creators. As well, suggestions for future development will be discussed with participants.

January 27, 2015


Public ciblé : Teachers: Elementary Cycle 3 to Secondary

Presenters are LEARN pedagogical consultants: Sylwia Bielec, Kerry Cule, Julie Paré, Paul Rombough, Kristine Thibeault and Susan van Gelder.

 

 



Bullies: Their Making and Unmaking

Once we understand how bullies are made, our attempts to unmake them can be more effective and long lasting. This presentation will dissect the bully syndrome to reveal its deep instinctive roots in the dynamics of attachment and vulnerability. This understanding will then inform interventions that are more likely to be successful.

January 27, 2015


Public ciblé : All Teachers, Administrators

Presenter Eva de Gosztonyi, M.A., is a psychologist who has worked for 40 years in schools across Canada. She is the Co-ordinator of the Centre of Excellence for Behaviour Management, a support to the English School Boards of Quebec, helping them to provide effective interventions for students with behavioural challenges.


La rétroaction enregistrée

La rétroaction enregistrée OU Comment individualiser le soutien à l’apprentissage des élèves en production écrite sans se fatiguer !

Nous cherchons tous une façon moins pénible et plus efficace de corriger les productions écrites de nos élèves. La rétroaction enregistrée, une façon de corriger en enregistrant sa voix, m’y a grandement aidé. Peu importe le niveau de vos apprenants, il est possible d’adapter cette façon de faire à la réalité de votre milieu. 

le 26 mai 2016


Public ciblé : Enseignant.e.s primaire - cycle 3, secondaire

Conseiller pédagogique en français langue seconde pour la commission scolaire Sir-Wilfrid-Laurier, au Québec (Canada), Marc-Albert Paquette est avant tout un praticien et un conférencier passionné de l’enseignement et de la langue française. Il est trésorier de l’Association canadienne des professeurs d’immersion et de l’Association québécoise des enseignants de français langue seconde. Il est également secrétaire de la Commission d’Amérique du Nord de la Fédération internationale des professeurs de français et ambassadeur du projet Bonjour du Monde pour le Canada.


Understanding Brain Functioning and How it Applies in the Classroom

This workshop will review three key aspects of learning. First, we will identify which brain networks are involved in learning. In part, we will review brain plasticity and the role of emotions in learning. We will then discuss what can be done within the classroom environment to enhance activation of these networks. Lastly we will discuss factors that can hinder learning such as mindset, anxiety and attention. The goal of this workshop is to provide teachers with relevant neuroscience information to help create a classroom environment that is conducive to learning and the brain.

November 24, 2015


Public ciblé : All educators

Presenter Cindy Hovington, PhD. is the founder of Curious Neuron, a program that provides people with the necessary skills and knowledge related to the brain. They create customized private sessions for children, students and seniors as well as workshops for students, teachers and parents.


 


— 10 Items per Page
Affichage des résultats 11 - 20 parmi 22.